Magány, egyedüllét. Ismerd fel a különbséget!

Magányos fa


Újabb nagyon érdekes, elgondolkodtató olvasói levél érkezett szerkesztőségünkbe a magány és az egyedüllét mibenlétével kapcsolatban. Megkértük pszichológusunkat, Kovács Líviát, hogy segítsen ennek a két, minden ember életében nagy jelentőséggel bíró állapot körülírásában, felismerésében, kivédésében.

Egyedüllét és magány

Az egyedüllét és a magány különböző jelentéssel bíró fogalmak. Megvizsgáljuk őket külön-külön. Majd megnézzük röviden, hogyan is lehet úrrá lenni a magányosság érzésén

Egyedüllétre időnként mindenkinek szüksége van!

Sokat hallhattuk már, hogy társas lények vagyunk, és szükségünk van a más emberekkel való kapcsolatokra.


Emellett időnként arra is szükségünk van, hogy egyedül legyünk. Ezekben az egyedül töltött időszakokban elcsendesedhetünk, saját magunkra figyelhetünk. Olyan tevékenységeket végezhetünk, amiket kedvelünk. Mindezt a saját tempónkban, a másokhoz való alkalmazkodás és a másoknak való megfelelés kényszere nélkül. Ezek az alkalmak hozzásegíthetnek minket a lelki feltöltődéshez, aminek következtében aztán kapcsolatainkban is hatékonyabban tudunk jelen lenni.

Fontos kiemelni, hogy az egyedüllét azt jelenti, hogy aktuálisan fizikailag egyedül vagyunk, nincsenek körülöttünk emberek. Ugyanakkor érzelmi szinten nem élünk meg semmiféle hiányt, békességben vagyunk önmagunkkal. Vannak jól működő, mély emberi kapcsolataink, de néha önként választjuk az egyedüllétet, hogy feltöltődhessünk, szembenézhessünk önmagunkkal.

Az, hogy ki mennyi egyedüllétet igényel, az függ a személyiségünktől, az egyéni jellemvonásainktól. Egy erősen introvertált, zárkózott ember általában gyakrabban elvonul az emberek társaságából, mint egy extrovertált személy. Gyakrabban választ egyedül űzhető hobbit is. Akár hosszú időszakokat is szívesen tölt egyedül. Az egyedül töltött idő alatt azonban jól érzi magát, nem él át érzelmi szinten hiányokat.

A magány érzése

Ezzel szemben a magányos ember nem csupán fizikailag van egyedül akár hosszú időn át, hanem lelkileg is egyedül érzi magát. Elhagyatottságot, szomorúságot, fájdalmat és szorongást élhet át.

Tudjuk azt is, hogy a magány megélése nemcsak akkor történhet, amikor egyedül él valaki. Párkapcsolatban, közösségekben is érezheti magányosnak magát valaki.

Hiszen a magányosság érzésének hátterében tartósan fennálló, kínzó érzelmi hiányok állnak. A valahova vagy valakihez tartozás, az intimitás, a szeretet, egy másik emberrel való meghitt együttlét hiányáról van szó. Hiányoznak számára a kölcsönös, minőségi emberi kapcsolatok, amelyekben megértésre, odafigyelésre, elfogadásra találhatna.

Sajnos a hosszú távon megélt magányosság hasonló testi és lelki következményekkel jár, mint a tartós distressz, vagyis a hosszú távú negatív stresszhelyzet. A stresszválasszal megegyező testi tünetek mutatkozhatnak: többek között megemelkedik a vérnyomás és az adrenalinszint. A hormonális egyensúly hosszú távú megbomlása pedig kimeríti a szervezetet. Szív- és érrendszeri problémák jelentkezhetnek, valamint az immunrendszer is legyengül, emiatt egyéb betegségek is kialakulhatnak.

Lelki szinten pedig szorongás és depresszió léphet fel. A magányos ember gyakran összehasonlítja magát másokkal, amivel csak fokozza magányosságérzését. Gyakran elfordul a jelentől, csupán hiányaira fókuszál. Az önsajnálat, a reménytelenség érzése uralkodhat el rajta.

Tehát a magányosság valóban megbetegíthet testileg és lelkileg is.

Kiút a magányból

Ha úgy érezzük, hogy nincs elegendő erőnk megkeresni a kiutat a magány testi és lelki szinten is megterhelő állapotából, akkor érdemes pszichológus vagy lelkipásztor támogatását kérni.


Ha rendelkezünk mozgósítható pszichés energiával, akkor próbáljunk meg arra törekedni, hogy tudatosítsuk mindazt, amit a magányunk kapcsán átélünk. Fogalmazzuk meg hiányainkat, azt, hogy mire lenne szükségünk. Továbbá, érdemes feltérképezni a lehetőségeinket, erőforrásainkat, mindazt, amit konkrétan tehetnénk magunkért. Vezethetünk naplót is, amiben őszintén leírhatjuk érzéseinket, gondolatainkat.

Magányos vagy? Így küzdj ellene!

A magány leküzdéseSajnos minden életszakaszban bekövetkezhet, hogy magányosnak érezzük magunkat. Mit tegyünk ellene? Néhány jól bevált ötlettel sietünk az Ön segítségére. Ebből a korábbi cikkünkből megtudhatja, hogyan változtathat nehéz helyzetén, és miként teremthet minőségi együttléteket szeretteivel, barátaival, új ismerősökkel.

 

Ha erőt tudunk gyűjteni a cselekvéshez, akkor már jó úton járunk.

A cselekvés alatt pedig a következő lehetőségeket gondolom:

Elindulhatunk az önismeret-fejlesztés irányába, amit akár szakirodalmi olvasmányok, akár szakember segítségével tehetünk meg. A fő célja ennek az lenne, hogy egy reális, de pozitív viszonyulásra tegyünk szert önmagunkkal és a külvilággal kapcsolatban is.

Kereshetünk un. önsegítő csoportokat is, ahol hasonló problémákkal küzdő emberekkel találkozhatunk. Ezekben a csoportokban fontos hangsúlyt kap az egymásnak nyújtott érzelmi támogatás a lehetséges kiutak keresése során.

Emellett új szabadidős tevékenységek, sportolási lehetőségek után nézhetünk, amelyek révén új embereket ismerhetünk meg. Valamint a testmozgás önmagában is hozzájárul lelki jóllétünk elősegítéséhez.

Aki szereti az állatokat, annak egy kutya vagy egy macska is nyújthat érzelmi támaszt. Egy kisállat gondozása fontos feladatot ró ránk, és azt érezhetjük neki köszönhetően, hogy szükség van ránk.

Lehetőségünk van arra is, hogy szembenézünk saját érzelmi hiányainkkal, azonban továbblépünk, és helyettük mások nehézségeire koncentrálunk. Mi magunk próbálunk meg másoknak odafigyelést, érzelmi támogatást nyújtani. Akár a házastársunknak, akár egy baráti társaságban, akár önkéntesként végzett munka keretében.

Mindez nagy valószínűséggel visszahat saját életünkre, és oldja magányunkat.

Kovács Lívia

Pszichológus kollégánk a Lélekbúvár Tanácsadás rovatának állandó szakértője. Elsősorban párkapcsolati kérdésekben fordulnak hozzá látogatóink. Mély szakmaiságot tükröző látásmódja, ugyanakkor gyakorlatias hozzáállása miatt igen közkedveltek írásai.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük