Magányos vagy? Így küzdj ellene

Magányos férfi


Sajnos minden életszakaszban bekövetkezhet, hogy magányosnak érezzük magunkat. Sokszor nem jár fizikai egyedülléttel, akár jól működő párkapcsolatban, szerető családi-, baráti környezetben is utolérhet bennünket a magányosság érzése.

Mit tegyünk ellene? Néhány jól bevált ötlettel sietünk az Ön segítségére. Ezek némelyike nálam is hatásosnak bizonyult különböző élethelyzetekben.

Legfontosabb, hogy egészségesnek érezhesse önmagát

Ha testünk beteg, elgyötört, különösen ha stresszes életet élünk, hajszoltak vagyunk, fáradtak, kiégettek, fordítsunk plusz időt a testedzése. Nem kell mindjárt konditerembe rohanni, vagy szobabiciklit vásárolni. Használjuk a lábainkat! Hosszú, 30-60 perces esti gyaloglások, illetve a tartós futás már rövid távon meghozza eredményét. Jobb lesz a közérzetünk, derűsebben kezdjük szemlélni a világot, és nem mellékesen: barátokra lelhetünk az utcán, a futókörön, vagy az amatőr versenyeken.


A jól végzett munka jutalma pedig az lesz, hogy végre jól tud majd aludni, nem ébred kialvatlanul, fitten, egészségesen foghat a napi teendői végzéséhez.

Válasszon társaságot magának

Amennyiben nem járt még sikerrel a párkeresésben, keresse fel társkereső oldalunkat, a Szívküldit, ahol több ezer magányos ember közül talán egy épp Önre vár ebben a pillanatban is.

Ha nem szerelemre vágyik, de hiányzik a társaság, akkor a legjobban teszi, ha maga mellé vesz egy házi kedvencet. Fogadjon örökbe egy aranyos, hűséges kutyát, vagy egy bújós, szeretetéhes macskát. A menhelyek tele vannak magányos állatokkal.

Segítsen másokon

A magányos ember sokszor értelmetlennek érzi az életét. Ráadásul nincs kivel megosztania azokat a javakat, amelyeket termelt vagy megkeresett. Nincs kinek meséljen, nincs kit meghallgasson. Ennek az érzésnek a leküzdésében segítségére lehet, ha csatlakozik olyan civil szervezetek önkéntes munkacsoportjaihoz, ahol rászoruló embereken segítenek. Kísérjen idős embereket színházba, vagy idős emberként vállaljon pótnagymamaságot, lépjen be a vak emberek sportegyesületébe, és legyen asszisztense egy tandem-kerékpárosnak, vagy segítse az utcai gondozók munkáját. De csatlakozhat  környezetvédelmi aktivista mozgalmakhoz, pártokhoz és állatmentők munka-csopotjaihoz is. Mindenütt tárt karokkal várják Önt.

Próbálja ki a névtelen segítségnyújtást is. Ennek lényege, hogy úgy segít valakin, hogy az illető személy nem tud róla.

Vagy válasszon ki egy hajléktalan embert magának, aki mindig ugyanazon a helyen tartózkodik. Támogassa, mentorálja Őt kedves szavakkal, hallgatással, esetleg kisebb adományokkal.

Kezdjen valami újba!

Íratkozzon be egy workshopra, vagy élményfestő stúdióba, végezzen el egy OKJ tanfolyamot, vagy szakterületén képezze tovább magát! Az új tanulócsoportjában több, Önhöz hasonló érdeklődésű, beállítottságú emberrel fogja összekötni az életét, hosszabb-rövidebb időre.  Nem kizárt, hogy életre szóló barátságokat is köthet egy ilyen képzés során, amellett, hogy új ismereteket sajátít el.

Nem vágyik vissza az iskolapadba? Akkor kezdjen el alkotni. Tehetségéhez mérten válasszon hobbit, vagy termelőtevékenységet. Gyártson patchwork takarókat, vagy tartson tehenet, esetleg nyisson mini biogazdaságot, mindegy, de legyen újszerű, merész, és kevésbé kockázatos anyagi értelemben az új vállalkozása. Kezdetben kicsiben gondolkodjon, hogy az esetleges kudarc ne okozhasson egzisztenciális válságot.

Legyen őszinte önmagához

Mindenek előtt, vallja be magának, hogy magányos. Magányos helyzetünk tagadása csak állandósítja az állapotunkat. Fogalmazza meg, írja körül, írja le, vezessen naplót, beszélje ki magával.
Következő szintre lépve, beszéljen magányosságáról barátainak, családtagjainak, bizalmasai előtt. Ne sajnáltassa magát, legyen tárgyilagos, és kérdezze ki társaságát, hogy mit tennének az Ön helyében.

“Hasznosítsa újra” meglévő kapcsolatait

Nézzen körül környezetében, családjában, baráti körében, hogy talál-e elhanyagolt kapcsolatokat. Valószínűleg több ilyenre is fog majd bukkanni. Az arra érdemeseket építse újra. Nem kell az óvatoskodás. A lassú kiolvasztás nem hoz hathatós eredményt. Legyen tettre kész, határozott, és kreatív a megoldások keresése terén. Legelőször azokkal a személyekkel kezdje az újrázást, akik az elmúlt időszakban tettek Ön felé lépéseket.

Váltson tempót

Nagyon hajtós a munkája? Nem tud kilépni a mókuskerékből? Tegyen egy próbát! Kezdje el fokozatosan lebontani a felesleges rituáléit. Egyrészt, higgye el kollégáiról, hogy meg tudják Ön helyett csinálni az átadott feladatokat, másrészt pedig vegyen ki szabadságot csak úgy, a “semmiért” és töltse el valami nagyon pazarló dologra. Pl. ugorjon el a fürdőbe egy masszázsra, vagy utazzon el egy állatmenhelyre, és ismerkedjen a lakóival.

Az otthoni teendőiből is faragjon le egy keveset. Adja át az Aranybulla óta képviselt kiváltságait. Nem kell minden nap meleg étel, vasalt ruha, maximális kontroll a gyerekek felett, stb.

Értékelje át a közösségi médiához fűződő kapcsolatát

Ön aktív közösségi média használó? Ha igen, javaslom, hogy vizsgálja meg az életére gyakorolt hatását. Érzelmi kapcsolatok létrehozására használja? Túl sok időt pazarol rá? Megerősítéseket vár általa? Ha négyből két kérdésre pozitív a válasz, javasoljuk, hogy végezzen ideiglenes képernyő-méregtelenítést. Valószínűleg már az első napon jobban fogja érezni magát (az elvonási tüneteket leszámítva).


Találjon vissza hitéhez, vagy keressen új utakat a spiritualitáshoz

Vannak vallásos gyökerei, és fűzi Önt még valamilyen szintű kötődés valamely egyházhoz, közösséghez? Látogassa meg őket, járjon el alkalmaikra, rendezvényeikre, keresse meg újra Istennel a kapcsolatot.
De ha nem vallásos sem kell a spiritualitást kizárnia a szívéből. Járjon jóga tanfolyamra, meditáljon, keresse a kapcsolatot világi ökológiai, vagy emberjogi szervezetekkel.

Jót tesz a léleknek, ha egy kicsit elemelkedhet a talajról.

Végezetül: milyen módszereket ne próbáljon ki

Ne fogyasszon rendszeresen alkoholt. Jutalmazásra, ellazításra a fentiekben talál egészségesebb megoldásokat.

Kerülje az élvezeti cikkek túlzott fogyasztását: kávé, cigaretta, energiaitalok fogyasztásában maradjon mértékletes, de még jobb, ha teljesen leáll velük, főképp, ha álmatlanságban szenved.

Ne meneküljön alkalmi kapcsolatokba! Látszatmegoldások helyett dolgozzon a meglévő kapcsolatainak fejlesztésén, vagy keressen társat moderált, szabályosan működő társkereső oldalakon, mint amilyen a Szívküldi.

A munkába temetkezés csak ideig-óráig oldja meg, fedi el a valós problémákat. Ne dolgozzon többet annál, mint ami a munkaidő-keretbe belefér. “Pazarolja” szabadidejét önmagára, vagy másokra.

Ne költse a pénzt számolatlanul, ne meneküljön hedonizmusba, kerülje a csábítást, vásároljon okosan, fektessen be, legyenek új megtakarításai, amelyeket  másokkal (gyerekeivel, barátaival, mentoráltjaival) közösen használjanak fel majd a jövőben.

És legfőképpen ne feledje: nincs egyedül. Ha már semmi sincs amibe kapaszkodhatna, forduljon szakemberhez. Ne szégyelljen életvezetési tanácsadóhoz, mentálhigiénés szakemberhez, pszichológushoz fordulni, ha már mindent kipróbált, de semmi sem jött össze!

Mindig van kiút.

Csaba

A Szívküldi alapítója, a Lélekbúvár oldal párkapcsolati szakértője vagyok. 17 éve foglalkozom online társkereső oldalak működtetésével, és ennek kapcsán párkapcsolati problémák megoldásával. Gyógypedagógusként kiemelt figyelmet fordítok a sérült emberek párkapcsolati nehézségeinek kezelésére.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

1 hozzászólás

  • Kedves Szívküldi ! Nem érzem magam magányosnak .Van lányom akivel sokszor beszélünk ,vásárolni megyünk , sétálunk , tehát törődik velem .Van cica ,kutya is . Dolgozom egy héten kétszer . Ott a problémám, hogy nem a megfelelő korosztálytól kapom a leveleket . Az oldalamon ezért direkt jelzem is milyen idős korú társat szeretnék . 15-30 évvel fiatalabbak írnak . Sajnos párkapcsolat terén nem tudok mit kezdeni ezzel a korosztállyal . Üdvözlettel Erzsébet .

    Válasz